mandag den 9. april 2012

Det Mørke Tårn: Revolvermanden af Stephen King

Titel: Revolvermanden (The Gunslinger)
Forfatter: Stephen King
Sideantal: 220
Udgivelsesår: 1982
Serie: Det Mørke Tårn (The Dark Tower)

Manden i sort flygtede gennem ørkenen, og revolvermanden fulgte efter …

Handlingen:
Revolvermanden, Roland, er på jagt efter noget: Det Mørke Tårn, som han vil ofre alt for at finde; sit liv, sin egen menneskelighed, endog andre personer. Han er den sidste af sin art, og en af de tre overlevende fra den gamle verden. Denne første bog i serien beretter om Rolands Deschains første etape på sin rejse. Hvordan han på sin jagt efter manden i sort møder den mystiske dreng, Jake, på en efterladt mellemstation midt ude i den bagende ørken. Hvordan han sammen med Jake drager videre efter manden i sort og støder på et ensomt og sultent orakel i en skovlysning, og dér for første gang hører profetien de tre personer, der vil slutte sig til ham.

Denne bog koncentrerer sig generelt om Rolands jagt efter den mørke mand, der kan give ham de svar, han har brug for, hvis det skal lykkes ham at finde Tårnet. Tidens centrum, Størrelsens centrum.

Den første er ung, mørkhåret. Han står på grænsen til røveri og mord. En dæmon har besat ham. Dæmonens navn er HEROIN. 
Den anden, hun kommer på hjul. Hendes sind er jern, men hendes hjerte og øjne er bløde. 
Den tredje? I kæder.

Min mening:
For tre år siden gav jeg mig for første gang i kast med denne serie, og allerede dér elskede jeg det af serien, jeg dengang fik læst. Nu, hvor jeg har genlæst etteren, er der gået mange flere ting op for mig, og det er for mig helt tydeligt, at det bestemt er en bog, man med fordel kan læse flere gange. Den rummer åndeløs spænding, tankevækkende symbolik og passende sammenligninger og ikke mindst humor, præcist som det er Kings kendetegn.

Stephen King formår i denne bog at skabe flere vidunderlige personer. Deriblandt hovedpersonen, Roland, som med sine korte, til tider dystre sætninger, aldrig svigtende selvtillid og stædighed samt hans måske ikke altid lige så alsidige moral, formåede at fange mig som læser og holde mig fast. Hvem er han? Hvorfor opfører han sig, som han gør? Hvorfor er han så opslugt af tanken om Tårnet? Hvad vil han stille op, når han finder det? Og hvad ligger der i forudsigelserne om hans fremtid?

I denne bog – og hele serien – har King også skabt et frygteligt henrivende univers. En spændende, forfaldent, postapokalyptisk verden, hvor der tilsyneladende er langt mellem de forskellige civilisationer, der i virkeligheden virker meget primitive og præget af fattigdom og meget stillestående udvikling. Maskiner fra den gamle verden får lov at stå støvede og efterladte hen, og i forhold til køretøjer, der bevæger sig af sig selv, er hestediligencerne langt at foretrække. Det er en ensom, kærlighedsforladt verden, hvor sex nærmest er blevet et betalingsmiddel, og hvor den verden, man lever i, består af begreberne overlevelse og livets tomhed. Og det er det.

Derudover har Stephen King også flettet vores verden og nogle af hans andre bøger ind i serien om Det Mørke Tårn. De tre hjælpere, der allerede bliver nævnt i en profeti her i etteren, er nemlig en slags udstødte fra vores egen verden. Og Randall Flagg, Kings superskurk fra flere forskellige romaner, er såmænd også med i denne serie under navnet Walter o’Dim eller ”manden i sort”.

Forestil dig, at alle verdener, alle universer, mødes i en enkelt kæde, en enkelt søjle, et Tårn. En trappe, måske, op til Gud selv. Ville du turde, revolvermand?

Yderligere læsning:
Resten af serien består af følgende bind:

Udvælgelsen
Ødemarken
Troldmanden og Glaskuglen
Ulvene
Susannah
Det Mørke Tårn

4 kommentarer:

  1. Selvom jeg er 'gammel' fan af King, så har jeg aldrig læst bøger fra denne serie. Tror det skyldes, at han kun havde skrevet par bøger i serien, da jeg startede med at læse hans bøger, og jeg var bange for, at han aldrig ville blive færdig med serien. Nu er der til gengæld så mange bind efterhånden, at jeg ikke kan bruge det som undskyldning, så det er dejligt at læse sådan en anmeldelse og blive inspireret til at komme i gang :-)

    SvarSlet
  2. Hej Piskeris,

    King har vist også selv været med til at så tvivl om, hvorvidt denne serie ville blive færdig. I epilogen af etteren skriver King, at det ville tage ham omtrent 300 år at skrive serien færdig, hvis resten af serien ville tage lige så lang tid at skrive, som etteren tog ham. Men med de 7 bøger, der nu er udkommet, skulle serien vist, så vidt jeg er orienteret, være afsluttet, så du kan roligt gå i gang.

    Tak for din kommentar :)

    - Sid

    SvarSlet
  3. Har af og til overvejet at kigge nærmere på bogen, da navnet ofte springer ud. Har bare ikke vidst hvad den handlede om før nu, det lyder interessant :)

    SvarSlet
  4. Hej;) Jeg kan rigtig godt lide din blog. jeg synes det er nogle gode bøger du anmelder - lidt til en hver smag.

    Kig evt. forbi min blog

    www.bloggennpbogblog.blogspot.com

    SvarSlet