onsdag den 9. februar 2011

Tusmørke - Stephenie Meyer




Dansk titel: Tusmørke
Originaltitel: Twilight
Forfatter: Stephenie Meyer
Forlag: Carlsen
Oversætter: Birgitte Brix
Originalsprog: Engelsk
Udgivet: 05/10-2005
Sidetal: 505
Andre bøger:
-Nymåne
-Formørkelse
-Daggry

Jeg fik et chok, da jeg så Edward i solen. Jeg kunne ikke vænne mig til synet, selv om jeg havde set på ham hele eftermiddagen. hans hud, der var hvid trods den svage rødme fra gårsdagens jagttur, funklede bogstavelig talt, som om tusind bittesmå diamanter var indstøbt i overfladen. Han lå fuldstændig stille i græsset med skjorten åben, så man så det perfekt skabte, hvidglødende bryst og de glitrende bare arme. Selv om han selvfølgelig ikke sov, havde han lukkede øjne. Øjenlågene var blanke, lyst lavendelfarvede. En perfekt statue udhugget af en eller anden ukendt sten, glat som marmor, skinnende som krystal.

Nu og da bevægede han læberne så hurtigt, at det så ud, som om de skælvede. Men da jeg spurgte, sagde han, at han sang for sig selv. Det var for dæmpet til, at jeg kunne høre det.



Handling
Isabella Swan flytter fra det solrige Phoenix til en lille, regnvåd by, kaldet Forks. Hun hader det. Hun hader kulde, tåge og dårligt vejr. Alt hvad Forks er. Hun hader det, men alligevel er hun flyttet derhen, fordi hun ikke gad med sin mor og Phil (hendes papfar) ud at rejse. Uden de store forhåbninger begynder hun i skole. En ny skole, en ny klasse, hvor alle drengene er forelskede i hende. Undtagen en - og det er selvfølgelig ham, hun føler sig tiltrukket af. Hvem ellers? Han hedder Edward Cullen, han stirrer underligt på hende og kan ikke komme hurtigt nok væk fra hende - alligevel vil hun så gerne tættere på ham... Når han så endelig taler til hende, er hun sur. Nå, men hun kommer altså ind til Edward. Spiser sammen med ham og sådan noget.
Så sker det. Isabella er på stranden med sine venner, og hun møder denne her dreng fra "reservatet". Han fortæller hende en legende om vampyrer og varulve, om en pagt, der blev indgået for mange, mange år siden.... Og det går op for Isabella, hvem - eller hvad - Edward er. Han er farlig. Han er vampyr.

Min mening
Egentlig brød jeg mig ikke så meget om bogen, for den var så typisk. Ja, og overdreven. Deres kærlighed forekom mig på en eller anden måde for meget. Overdreven. Men okay, jeg kan også godt se, hvad det er, folk elsker ved den. Jeg kan godt se, at det måske er hyggeligt at læse om sådan en eventyrlig romance, at der er så meget kærlighed, og at mange kender personerne fra filmen. Sagtens.
Twilight er en god bog, hvis man ikke kræver for meget af den. Den er god, hvis man bare vil have en ungdomsbog med intriger, der er til at sætte sig ind i. Hvis man vil læse om den uopnåelige kærlighed, som pludselig bliver ens...

3 kommentarer:

  1. ... eller, hvis man rent faktisk higer efter romance, så er Tusmørke ideel. Hvis man rent faktisk er bukket under for fænomenet, elsker dunkel og forbudt kærlighed, som aldrig kan blive til noget (her bliver det blot til noget), så er Tusmørke en bog, man skal læse.

    Fin anmeldelse i øvrigt. Har du læst den engelske udgave af Twilight #1? Det er den eneste, jeg har læst, og jeg må sige, at de små brudstykker, jeg har læst på dansk, er meget bedre end Stephenie Meyers skrevne ord... man plejer at sige, at originalen er bedst, men for mit vedkommende forholder det sig omvendt med denne bog.
    Måske skulle jeg virkelig, VIRKELIG bare prøve at få læst resten af serien - bare for at gøre noget påbegyndt færdigt.

    SvarSlet
  2. Jeg synes at den serie var ækel. Med al den kærlighed...
    Men bind 1... Jeg kunne lide starten af den. Da de ikke var blevet for sukkersødt endnu og de var irriterede på hinanden.

    SvarSlet
  3. Min mening om bogen er nok en del anderledes, end den var da jeg først læste den. Jeg kan virkelig ikke klarer Twillight, mest af alt pga. den sexisme der overstrømmer hele bogen.

    SvarSlet