mandag den 7. februar 2011

Djævelens Lærling - Kenneth Bøgh Andersen


Jeg har lavet en anmeldelse til Djævelens Lærling på min egen blog, Sweet Like Words, men nu vil jeg lige skrive en lidt mere detaljeret en. Jeg kopierer handlingen, for den er jo den samme.


Forfatter: Kenneth Bøgh Andersen
Forlag: Høst og Søn
Udgivet: 30/9-2005
Andre bøger i serien:
3. Den Forkerte Død
4. Ondskabens Engel

Handling

Filip laver altid lektier, Filip gør alle sine pligter, Filip hjælper sin mor, Filip slår aldrig folk, Filip lyver aldrig. Filip gør aldrig noget galt. Derfor synes han, at det er meget mærkeligt, at han havner i Helvede, efter at være blevet skubbet ud foran en bil af Søren - Skolens djævel.
Filip finder så ud af, at han ved en fejl er kommet til Helvede - Det burde oprindeligt være Søren. Men desværre kan man ikke bare sådan lige få to chancer, når det gælder liv og død, så han skal i gang med en lang og hård oplæring som den døende Djævels efterkommer. At oplære Filip Engell er nemlig en hård nød at knække.


Min mening
Djævelens Lærling var en bog, jeg før ikke ville læse, fordi jeg syntes, at det lød deprimerende, at den foregår i Helvede, og at der ingen godhed er. Meget er sket med min læsesmag, siden jeg sagde det til mig selv, for jeg synes, at det er én af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst. Jeg kunne mærke forfatterens gejst for at skrive, da jeg læste den, og har man gejsten for at skrive, smitter det af på læseren. Jeg fik denne fantastiske gejst for at læse bogen og bladre over på den næste side. Jeg måtte læse, læse, læse, læse og aldrig stoppe. Jeg måtte bare fortsætte med historien, til den var færdig.
Alle de følelser der vældede igennem Filip gennem bogen, kunne jeg mærke. Jeg grinte da der var noget sjovt; og jeg græd, da der var noget sørgeligt. Jeg var 100% med, da jeg læste den. Alle personerne var dejlige, verdenen var virkelig genialt opfundet - den var sjov og vildt godt skrevet. Slutningen af "Djævelens Lærling" sluttede perfekt, og jeg smilede, da jeg klokken 1 om natten lagde mig til at sove efter at have læst den færdig.

6 kommentarer:

  1. Det er en kanon bog men kan du hjælpe mig med at svare på hvordan Filip Engell ser ud ?

    Og kommer der en 5. ? for jeg elsker bare de bøger :)
    Hilsen Maja :)

    SvarSlet
  2. Jeg skulle mene at han var lyshåret...men det er lidt tid siden jeg læste bøgerne, så du må endelig ikke hænge mig op på det ^^ Måske er det bare mit indre billede af ham.

    Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle komme en til. Der står i hvert fald ikke noget på Kenneth Bøgh's hjemmeside. http://www.kennethboeghandersen.dk/default.asp

    Du kan jo eventuelt prøve at skrive til ham og spørge :-) De bøger er virkelig geniale!

    SvarSlet
  3. Til det første kan jeg oplyse, at Fillip er rødhåret, men ellers kan jeg ikke huske hans udseende så tydeligt.

    Der udkommer ikke flere bøger i serien - den er afsluttet.

    SvarSlet
  4. Okay tusind tak for hjælpen. :)
    Jeg mener også han er rødhåret med fregner, kan det passe?

    Det er ret nedern at der ikke kommer flere bøger min veninde fortalte det også her igår at der ikke kommer flere efter jeg lige havde skrevet her :) Men tak for hjælpen begge to.. :)

    SvarSlet
  5. Det kan godt passe, at han har fregner, ja. Han er vist også ret lys i huden, så det giver god mening. Som djævel udveksles han af andre af og til med Aziel, som har flammerødt hår.

    Ja, det er ærgerligt, at der ikke kommer flere bøger i serien, men jeg synes, at serien som helhed er pænt afsluttet, og at der ikke kan fyldes mere på. De kan dog genlæses flere gange.

    SvarSlet
  6. det er en af de bedste bøger jeg har læst og jeg har læst rigtig mange

    SvarSlet