mandag den 20. juni 2011

Specials af Scott Westerfeld

Titel: Specials
Forfatter: Scott Westerfeld
Genre: Science Fiction
Forlag: People's Press
Andre bøger i serien: 
Bind 1 - Uglies (oversat). 
Bind 2 - Pretties (oversat). 

Særlige Omstændigheder har altid givet Tally kuldegysninger. De grusomt Smukke Særlige, der både er utrolig hurtige og ufattelig stærke. Men nu er hun selv blevet en af Særlige Omstændigheder. Hun og hendes klike bliver kaldt Cuttere. Skabt til at klare alt og alle. Det er deres job at holde øje med de dumme Smukke og de oprørske Grimme. 

Tally elsker sit nye liv, men nogle minder fra fortiden, bliver ved med at plage hende, hvilket hun hurtigt glemmer efter et par snit i armen, der holder hende isnende. 
Hendes vigtigste opgave som Cutter er at bekæmpe oprørsgruppen The Smoke. Særlige Omstændigheder troede, at de havde bekæmpet dem, men nu er de startet på ny med det nye navn - The New Smoke. 
Tally og hendes Cutter-gruppe finder dog hurtigt ud af, at de er stærkere end som så. 

Tally anbragte spidsen af sin tommelfinger mellem sine knivskarpe tænder og bed til. Med et stik af smerte bredte den metalliske blodsmag sig på tungen, og hendes sind så alting lidt klarere.

Den tog mig lidt for lang tid at læse. Jeg kunne ikke rigtig komme igennem dem. Den var spændende, men samtidig ikke spændende nok. Ligesom med den første bog, kan jeg ikke sige, hvad der er galt med den. Der er bare et eller andet, jeg ikke kan lide ved den. Måske er det skrivestilen, der kan være meget overfladisk. Måske er det hovedpersonen, der også er meget overfladisk og ikke særlig begavet efter min mening. Jeg kan ikke rigtig sætte en finger på, hvad der er ved den.
Jeg synes rigtig godt om handlingen. Det at man lige pludselig er Grim selvom man er normal, hvis alle andre er unaturlig Smukke. Og mange af genstandene i historien er meget godt fundet på. 
Skrivestilen er meget morderne. Der bliver brugt mange ord, som unge bruger i dag såsom "skod" eller "nederen".
 
Jeg har ikke læst bind 2 (Pretties) i serien, så der var mange ting, jeg ikke forstod i starten, men jeg fandt da så småt ud af, hvem de forskellige personer var, og hvad der nogenlunde var sket i bind 2. Men jeg vil dog få læst bind 2, så jeg forstår handlingen ordentligt. Til alle, der skal læse serien, synes jeg, at I skal læse alle bind i ordentlig rækkefølge, for jeg havde altså lidt svært ved at forstå det hele alligevel. 
Jeg vil sige at den er for ældre børn, fordi den jo er en ungdomsbog. Selvfølgelig kan mindre børn godt læse den, men da emnet handler meget om udseende, selvværd og kærester vil jeg sige, at den er mest relevant for unge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar