onsdag den 23. marts 2011

Basara - Yumi Tamura


Forfatter: Yumi Tamura
Tegner: Yumi Tamura
Originalt sprog: Japansk
Original titel: nogle tegn som den ikke vil sætte ind >:(
Forlag: Magisimo
Antal Bind: 27
Emne: post-apokalyptisk, Oprør, Kærlighed,


Sarasa's tvillingebror, Tatara, blev af en profet forudsagt til at være den, der skulle lede oprøret mod det tyranni de lever i. Da Den Røde Konge, hvis del af landet de bor i, for nys om det, beordre han Tatara's død. Da Tatara dør, beslutter Sarasa sig for at overtage hans rolle, og starte oprøret i hans navn. Efter at være blevet såret, møder hun Shuri. Shuri og Sarasa ender med at forelske sig i hinanden. Men ingen af dem kender hinandens fulde identitet. For hvordan skal det gå, når Sarasa opdager at Shuri er en af de konger hun indæt kæmper imod? Sarasa drager ud på en rejse forklædt som sin bror, for at finde allierede i en kamp for at skabe et frit land.
___
Mange ved nok allerede at dette er min yndelings manga. Og hvis ikke, så gør de det nu. Basara formår at skabe uddybede personer, med en historie bag sig, som bliver fortalt. Den har både action, kærlighed og tragedie, og jeg elsker den. Jeg har hørt at tegnestilen skulle være lidt særpræget, og det er den vel egentlig også, men jeg intressere mig langt mere for selve historien. Selvom jeg dog vil sige, at tårene når de græder, er tegnet meget mærkeligt. Jeg syntes den var meget spændende da jeg læste den, for selvom den måske kan virke forudsiglig, så virker det så umuligt, at jeg ikke kunne se hvordan det kunne nå dertil.
En af de ting jeg nyder rigtig meget ved den, er også at alle de mange personer har en historie, og den historie bliver ordentligt fortalt. Og jeg så heller ikke nogen af personerne som onde, for historien prøver også at forklare os, at ondskab ikke findes, og had kun fører til mere had.
Mangaen fik mig også til at græde, hvilket jeg aldrig har oplevet med en anden manga, og kun sjældent med bøger, film, mm. Det er helt klart en historie jeg altid vil kunne huske, og selvom jeg roder rundt i deres navne, så kan jeg også huske personerne.
Det er kun de 5 første der er oversat til dansk, da Carlsen ikke overtog serien efter Mangisimo,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar