søndag den 20. februar 2011

Morgenvandrerens Rejse - C.S. Lewis


Forfatter: C.S. Lewis
Forlag: Borgen
Bind: 5
Oversætter: Niels Søndergaard
Originaltitel: The Voyage of the Dawn Treader
Andre bøger i serien:
1) Troldmandens nevø
2) Løven, heksen og garderobeskabet
3) Hesten og drengen
4) Prins Caspian
6) Sølvstolen
7) Det sidste slag

Handling:
Da Lucy og Edmunds forældre skal til Amerika, må søskendeparret tilbringe sommerferien med deres forfærdelige fætter Eustace og hans forældre. Inde på de to søskendes værelse er der et maleri af et skib som de synes er vældig flot. Eustace har aldrig kunne lide maleriet og da de pludselig blev suget ind i det, så de pludselig havnede på et ukendt hav et ukendt sted, kunne han ikke ligefrem bedre lide det. De bliver heldigvis redet af et skib kaldet Morgenvandreren, hvor selveste kong Caspian og den tapre mus Rippitjip er om bord. Caspian og hans besætning er i færd med at finde syv venner af Caspians far der har været forsvundet meget længe. De tre børn kommer på en eventyrligt rejse, hvor de møder fantastiske væsner og den store løve Aslan.


Min mening:
Denne bog har taget mig meget lang tid at læse, da jeg synes den har været lidt kedelig i forhold til de andre Narnia-bøger. Den har skuffet mig lidt. Det er en gammel bog og sammenlignet med alle de spændende fantasyromaner der er på marked i dag er den som sagt lidt kedelig. Bogen er og bliver altid en børnebog og det kan så sandelig mærkes. Dog er det selvfølgelig en meget hyggelig bog at læse med fine billeder. Bogen er rigtig god til højtlæsning. Jeg vil anbefale den til mindre børn, men den går selvfølgelig også til unge og voksne.


1 kommentar:

  1. Jeg elskede Narnia bøgerne som barn, især Morgenvanderens Rejse.
    Men jeg vil give dig ret. Det er virkelig børnebøger, der kan være kedelige at læse når man bliver ældre.

    SvarSlet