søndag den 27. februar 2011

De Dødes Kald - Kelley Armstrong


Titel: De Dødes Kald
Originaltitel: The Summoning
Forfatter: Kelley Armstrong
Forlag: Carlsen
Sidetal: 390
Bind: 1
Serien hedder: Mørkets Kræfter
1# De Dødes Kald
2# Åndernes Hvisken
3# The Reckoning (ikke oversat til dansk endnu)

Resume:
Chloe Saunders er en helt normal teenager, lige indtil den dag hun begynder at se ånder.
Efter et skræmmende møde med et spøgelse på skolen, bliver hun indlagt på Lyle House – hjemmet for sindsforvirrede teenagere. Det var meget slemt til at begynde med, men så mødte hun den charmerende Simon, og hans asociale bror, Derek. Tori, som er meget jaloux på Chloe, og Rae, som er alt for glad for ild.
Efter et stykke tid lærer vi, at det ikke psykisksyge teenagere Lyle House har med at gøre. En overnaturlig kræft binder dem sammen.

Min mening:


Jeg synes at bogen er meget god, og jeg vil klart gerne læse resten af serien. Men mest for at følge min yndlings karakter, Derek. Fordi selvom jeg rigtig godt lide historien, er handlingsforløbet er ikke gennemtænkt, så der er mange ”huller” i den. Et andet minus er at jeg synes at Chloe’s karakter er temmelig kedelig. Som hovedpersonen i netop denne serie burde hun være mere frygtløs, og bare en anelse mere lystig. Men Derek og Rae’s karakterer blev jeg hurtigt forelsket i. Derek, for hans dystre, charmerende og mystiske jeg, og Rae for hendes åbenhed og evne til at være munter og sjov selvom hun er spærret inde på Lyle House – hjemmet for sindsforvirrede teenagere – uden at være ramt af en psykisk lidelse. Også er den danske oversættelse er heller ikke helt på plads. Så jeg vil formentlig læse dem på engelsk.
Hvis jeg nu skal rangere bogen på min bogliste, vil den ligge nederst på min top 10.
Men alt i alt er bogen rigtig god og underholdende, og jeg synes at Kelley Armstrong nogenlunde har levet op til de forventninger der er stillet sammen med hendes meget gode ry.

5 kommentarer:

  1. Hvilken genre vil du placere den under? :)

    SvarSlet
  2. Den er placeret under horror (idet, der er paranormal aktivitet i historien) - og jeg ved ikke, hvorfor nogen også har placeret den under fantasy ... *at lyde som en sur og tvær litterat*

    Åh, ja - det dér kærlighed i øvrigt - det er der ikke med her, åbenbart... men kærlighed er da også mere et emneord, end det er en genre... det er også derfor, jeg har studset RIIIIGTIIIIIG meget over genrelisten. LOL!

    SvarSlet
  3. Jeg har egentlig bare kigget på en hjemmeside, som placerede bogen under kærlighed/romantik og fantasy. Så der havnede den. xD

    SvarSlet
  4. I see. Men arltså - jeg er nok lidt for gjammeldaus...

    SvarSlet
  5. Då er velkommen til, at rette alt det du vil.. ^^

    SvarSlet