tirsdag den 5. april 2011

Percy Jackson og Lyntyven - Rick Riordan

Titel: Percy Jackson og Lyntyven
Originaltitel: Percy Jackson and the Lightning Thief
Forfatter: Rick Riordan
Oversætter: Vibeke Nielsen
Sidetal: 381
Andre bøger in serien:
2. Percy Jackson and The Sea of Monsters (Uhyrernes Hav)
3. Percy Jackson and The Titan's Curse (Titanens Forbandelse
4. Percy Jackson and The Battle of The Labyrinth (ikke oversat)
5. Percy Jackson and The Last Olympian (ikke oversat)

Percy ved at han ikke er helt normal. Hans far skred fra ham før han blev født, selvom han synes at huske hans ansigt. Han har verdens værste stedfar og verdens sødeste mor. Han er ordblind og bliver smidt ud af alle de skoler han sætter sine ben i. Men det er slet ikke det værste. Han kom ved et uheld til at pulveriserer sin klamme matematiklærer, som åbenbart var et frygtindgydende uhyre, der ville have ham dræbt.
Det lille uheld var starten på et fantastisk eventyr med græske guder og en mærkeligt lejrer kaldet halvblodslejren. Han opdager hurtigt at han er søn af Poseidon og derfor er halvgud. Og det er altså ikke helt ufarligt at være halvgud.

Jeg synes at serien og denne bog er rigtig sjovt og at måden den er skrevet på er virkelig underholdende. Nogle synes at den er uoriginal, men jeg har altså en anden mening. Jeg har aldrig set en bog, der handler om det eller minder meget om den. Og skrivestilen synes jeg altså også er ret original.
Der er mange sjove detaljer i bogen. De mærkelige kapitelnavne som f.eks. lyder "Jeg kommer til at pulverisere min matematiklærer" eller "Jeg bliver badeværelsets hersker" og mange flere. Jeg sad virkelig og lo i læsetimerne, så min lærer måtte tysse på mig.
Jeg holder meget af karaktererne i bogen. Især Annabeth og Percy. Jeg læste den på meget kort tid og den fangede mig virkelig.
Det er en underholdende bog, som jeg synes er original og selvom Annabeth er den kloge og Grover er den lidt klodsede og dumme (Som i Harry Potter), bliver den altså ikke mere uoriginal.

1 kommentar:

  1. Det er lidt sjovt med denne her bog. Den er ikke noget for mig. Slet ikke. Lyder på ingen måde interessant, tillokkende eller særlig original. Alligevel kan jeg ikke lade være med at læse den...

    SvarSlet