torsdag den 17. februar 2011

Kadaverdoktoren - Lene Kaaberbøl


Forfatter: Lene Kaaberbøl
Forlag: Modtryk.
Udgivet: 21/10-2010
Sidetal: 315

Handling
Bogen starter i 1894 i en større provinsby i Frankrig. Det er koldt, og det sner. Ved døren til en rig families hus ligger en ung pige på de kolde sten.

Sneen falder. Sneen falder på den unge piges ansigt, på kinder, mund og næse, og på øjnene. Hun blinker den ikke væk. Hun ligger helt stille i sin rede af sne, let sammenkrummet, med pelskåben over sig som en dyne.
Rundt om hende lever byen sit aftenliv, droscherne klaprer forbi brostenssjappet ude på boulevarden, ganske få skridt væk. Men her i porten, hvor hun ligger, er der ikke noget liv.

Hun er død. Kadaverdoktoren Albert Karno, får kort efter man finder hende, besked på at undersøge hendes lig. De når aldrig at finde hendes dødsårsag inden hendes begravelse.
Men doktorens 20-årige datter, Madeleine Karno, der også er meget interesseret i legevidenskab, er stadig nysgerrig efter at få svar på alle de spørgsmål, der danner sig i sådanne sager. Hvorfor? Hvorfor er hun død?
På egen hånd forsøger den unge Madeleine at få svar på de spørgsmål, og undervejs lærer hun den døde pige Cécile og sig selv bedre og bedre at kende.

Min mening
Jeg synes selv, at den var spændende. Den fangede mig hurtigt - jeg nød den og brugte lang tid på den. En af grundene til, at jeg rigtig godt kunne lide den, var, at jeg blev overrasket over, at Lene Kaaberbøl også kunne skrive til voksne. Jeg havde troet, at hun kun kunne skrive bøger til børn, så som Skammerens Datter. Men hun kunne faktisk skrive godt, og det overraskede mig inderst inde. Men alligevel virkede bogen lidt, som en, der var blevet presset ud af hende. For hun skrev "Kadaverdoktoren" og "Vildheks" samtidig. Det virkede ikke, som om hun havde lagt nok i den. Det synes jeg er virkelig ærgerligt.
Noget andet var, at nogle af de erotiske scener, der var i bogen, virkede lidt, som om de var stoppet ind, som om de kunne undværes, men Lene Kaaberbøl havde tænkt, at de måtte være der, for den voksne læsers skyld.
Men jeg synes at bogen er virkelig god, og at plottet er originalt. Det er den første rigtige krimi, jeg har læst, og jeg er slet, slet ikke skræmt væk fra genren.

Det skulle gerne være starten på en helt ny krimiserie, så for alle jer, der synes at den lyder god: Der kommer flere.

2 kommentarer:

  1. Jeg købte den på lydbog til min ipod, men har endnu ikke givet mig selv tid til at få den hørt O: Det må jeg se at få gjort...der står forøvrigt noget om den i dette måneds Gyldendals bogklub blad^^

    SvarSlet
  2. Cool.... :o Jeg synes den er ret god og... den ser jo vildt flot og spændende ud på forsiden! :D

    SvarSlet