torsdag den 10. februar 2011

En Vampyrs Bekendelser - Anne Rice


Titel på dansk: En Vampyrs Bekendelser
Oprindelig titel: Interview With The Vampire
Forfatter: Anne Rice
På dansk ved: Erik Bartholdy
Udgivelses år: 1976
Forlag: Centrum Paperbacks
Antal sider: 339

Handling
På et værelse i San Francisco sidder en ung journalist overfor en ung mand. Louis, som manden hedder, fortæller sin livshistorie, som er både spændende, makaber og så tiltrækkende, at journalisten sluger hvert et ord.
Louis beretter om den aften for to hundrede år siden, hvor han blev overfaldet i New Orleans' gader af vampyren Lestat. Om deres liv sammen, om hans udødelige livskærlighed, om en rejse for at finde sine artsfæller, men nok aller vigtigst, om hvorfor man ikke skal ønske sig evigt liv.

Min mening
Jeg havde hørt meget om bogen, inden jeg læste den. Mange, jeg kender, havde læst den, og jeg havde spillet rollespil med nogen, som havde baseret deres figurer på vampyrerne i bogen. Alligevel blæste bogen mig bagover, da jeg endelig fik fat i den på Store Bogdag i Viborg 2010.

Den tog lang tid for mig at læse. Ikke, fordi bogen er så usædvanligt lang, men teksten står ret tæt; desuden måtte jeg flere gange stoppe op for at tygge på, hvad jeg havde læst.
Bogen fik mig til at tænke. I høj grad. For det første over det med evigt liv, en veninde sagde også til mig bagefter: "Ville du vælge at dø nu, eller leve evigt?" Så kunne jeg fortsætte med at gruble over det. Men det spørgsmål må jeg altså tage i en anden blog, jeg anmelder faktisk lige nu!
For det andet, så er bogens personer så komplekse, at jeg ikke rigtig ved, hvad jeg skal mene om dem. Jeg synes, Anne Rice virkelig har formået noget, jeg virkelig beundre, at skabe personer, som er levende, fordi ingen er god eller ond, alle er begge dele. Præcis som mennesket rigtigt er.
Jeg opdagede også, at jeg faktisk godt kan lide at læse tekst i jeg-fortæller - noget, jeg ellers aldrig har brudt mig om.
Bogen er velskrevet, fyldt med indre og ydre følelseskampe og spækket med sådan nogle små begivenheder, som er med til at gøre bogen utrolig levende.
På minus siden, så synes jeg at det var en lidt svær bog at komme i gennem. Det er lidt pinligt at indrømme, når man anser sig selv for at kunne læse hvad som helst (Det KAN jeg! xD). Men jeg synes, at det nogen steder er for meget, og det er en skam, fordi budskabet er så godt, at det skal ud til alle! Jeg kender i hvert fald mange, både unge og voksne, som simpelthen ikke ville have tålmodighed til at læse bogen. Det er en skam.

Men jeg regner med, at vores læsere er stærke og læser hele vejen i gennem, hvis de starter på den. Fordi det fortjener den virkelig!


Om forfatteren
Anne Rice er født i 1941 i New Orleans. Hun har skrevet en lang række succesromaner, der i blandt serien, hvoraf En Vampyrs Bekendelse er den første.
Hun har blandt andet skrevet: Knoglernes tjener, Pandora og Vampyren Armand. (Jeg har ikke læst nogen af de foregående.)

Bogen er filmatiseret i en serie, som har kørt i tv.

Der er masser af andre anmeldelser internettet over, både på dansk og engelsk, hvis I fik blod på tanden.

6 kommentarer:

  1. fed blog du har! :-D
    follower lige, tjek min og follow!
    - thestineholmhansen.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Vi... ^^ Vi er flere om bloggen :)

    SvarSlet
  3. BTW: Virkelig god anmeldelse. Jeg har også tygget på hvad jeg har læst i mere end et halvt år.xD JEg begynder på den igen snart, men der har været så meget.xD

    SvarSlet
  4. Så kan vi jo alle Follow'e, og hun får noget credit herfra... haha.
    Nej, jeg ville bare give mit besyv med: Sproget er formidabelt! Der er stof til eftertanke!

    SvarSlet
  5. Elsker den bog her! Svær at komme igennem, men daaamn' det værd. (:

    SvarSlet
  6. Enig. Enig. De andre er lige så fantastiske.
    En ny anmeldelse er lagt op - i relation til denne bog. *Reklame*

    Klik evt her, eller noget.:P

    SvarSlet